Quick wax pastel portrait sketch. Wax pastel on grained paper (21 x 21 cm). Portrait for Julia Kay's Portrait Party on Flickr. Snelle schets met waspastels. Portret voor Julia Kay's Portrait Party op Flickr.
De ogen en neus zijn fantastisch gelukt, zo levend! Toch een vraag: Neopastels zijn nogal hard van kleur, waardoor de trekken/overgangen van/in een gezicht soms hard overkomen, bijna zoals onder een TL lamp. Is dat ook je bedoeling?
Hoi Rene, dank je wel! Ik begrijp ook wat je bedoelt met de abrupte overgangen. Neocolors leveren over het algemeen inderdaad behoorlijk harde, felle kleuren. Ik heb het wel eens meer proberen te nuanceren, meer in elkaar te laten overvloeien, maar vond het resultaat al snel rommelig worden. In dat opzicht komt in feite ook om de hoek kijken dat pastels niet echt mijn favoriete materiaal zijn om mee te werken (ik meen me te herinneren dat jij ook niet zo'n fan ervan bent). Ik vind verder ook dat hoe meer wit van het papier verloren gaat, hoe minder het resultaat wordt, net als bij aquarel (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Dus ben ik steeds meer de pure kleuren gaan gebruiken, daarbij ook delen van het papier blanco latend en speel ik juist met het effect van felle kleuren en (soms) harde overgangen. Daarbij moet ik wel (heel) vaak het stemmetje van Annemiek in mijn achterhoofd (dat zit er steeds, bij jou ook?) negeren, maar laat haar dat niet horen :-)
Thank you very much Jean!
ReplyDeleteDe ogen en neus zijn fantastisch gelukt, zo levend!
ReplyDeleteToch een vraag: Neopastels zijn nogal hard van kleur, waardoor de trekken/overgangen van/in een gezicht soms hard overkomen, bijna zoals onder een TL lamp. Is dat ook je bedoeling?
Hoi Rene, dank je wel! Ik begrijp ook wat je bedoelt met de abrupte overgangen. Neocolors leveren over het algemeen inderdaad behoorlijk harde, felle kleuren. Ik heb het wel eens meer proberen te nuanceren, meer in elkaar te laten overvloeien, maar vond het resultaat al snel rommelig worden. In dat opzicht komt in feite ook om de hoek kijken dat pastels niet echt mijn favoriete materiaal zijn om mee te werken (ik meen me te herinneren dat jij ook niet zo'n fan ervan bent). Ik vind verder ook dat hoe meer wit van het papier verloren gaat, hoe minder het resultaat wordt, net als bij aquarel (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Dus ben ik steeds meer de pure kleuren gaan gebruiken, daarbij ook delen van het papier blanco latend en speel ik juist met het effect van felle kleuren en (soms) harde overgangen. Daarbij moet ik wel (heel) vaak het stemmetje van Annemiek in mijn achterhoofd (dat zit er steeds, bij jou ook?) negeren, maar laat haar dat niet horen :-)
Deletegreat sketch, Rodney
ReplyDeleteis perfect, very good!
Thank you very much Denise!
Delete